Contentrelaties – Hoe zit dat? – René Romijn

Contentrelaties. Een woord om over na te denken. Leuk en aardig, maar wat schuilt hier nu allemaal achter? Met de vorige blog nog in ons achterhoofd weten de definities van multimediaal, crossmediaal en transmediaal te omschrijven. In deze blog ga je erachter komen hoe deze crossmediale conceptvorming in verband staat met contentrelaties.

Allereerst moet je weten dat we het woord “contentrelaties” kunnen splitsen in drie verschillende categorieën, met ieder zijn eigen betekenis:

  • Iconische relaties
  • Indexicale relaties
  • Symbolische relaties

Iconische relaties

Iconische relaties gaan gepaard met multimediale conceptvorming. De betekenis hierachter is dat de inhoud die via verschillende media wordt gedistribueerd, grote overeenkomsten vertoont. Denk hierbij aan de reclames van Carglass. Na het horen van de eerste quote ‘Carglass repareert, Carglass vervangt’ weet je direct dat het om repareren van autoruitschade gaat. Ongeacht via welk media kanaal je dit oppikt. Een ander voorbeeld is een reclame van de supermarktketen Jumbo. Het zou zo kunnen zijn dat je via de radio te horen krijgt dat alle Knorr wereldgerechten in de aanbieding zijn. Vervolgens zet je ‘s avonds je tv aan en flitst precies dezelfde reclame van de Jumbo voorbij, alleen nu door middel van een ander medium, maar met dezelfde boodschap. Net als bij multimediaal adverteren wordt de boodschap via verschillende media verspreid, maar is deze vrijwel identiek aan elkaar. “What you see is what you get”.

Indexicale relaties

Indexicale relaties gaan gepaard met crossmediale conceptvorming. Deze vorm is verwijzend van aard. De inhoud van ieder medium verschilt, maar staat wel in verband met elkaar. Een tv reclame van kledingmerk Jack & Jones illustreert dit goed. Op tv zie je dat de zomerkleding in de aanbieding is en je het assortiment hiervan kunt bekijken via de webshop. Je wordt dus doorverwezen. Een ander voorbeeld is Veiling TV, een item dat meerdere malen te zien is tijdens 3FM Serious Request. Tijdens dit item worden op een humoristische manier veiling items gepresenteerd om de kijker of luisteraar te prikkelen naar de online veiling te surfen en hier vervolgens te bieden op een (of meerdere) van deze veiling items. Het moraal van het verhaal is hier om over te schakelen naar een ander kanaal zodat dit inkomsten genegeerd.

Symbolische relaties

Symbolische relaties gaan gepaard met transmediale conceptvorming. Verschillende media-uitingen wijzen niet alleen naar elkaar, maar appelleren ook een extra waarde die uitstijgt boven het geen waar het voor bedoeld is. Verschillende media staat symbool voor een bepaald product of merk. Neem nou Marvel. Het bedrijf begon als uitgever van comics, maar is later ook videogames en films (X-Men, The Avengers) uit gaan brengen. Het is uitgegroeid tot een symbool onder mensen. Symbolische relaties zijn ook terug te vinden in bestaande personen. Neem Philip Freriks, niet alleen voormalig presentator van het acht uur journaal, ook heeft hij een theatertournee achter de rug én is hij bekend van Het Groot Dictee der Nederlandse Taal.

Al met al zijn dus ook deze relaties weer op een logische manier aan de verschillende conceptvormen te koppelen en weet jij nu hoe de vork in de steel zit!

René Romijn

1678140

Bronvermelding:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Crossmedia#Iconische_relatie

http://www.hallofawesomeness.nl/crossmedia-college-3-conceptontwikkeling/

http://tinyurl.com/3fmveilingtv

https://nl.wikipedia.org/wiki/Philip_Freriks

https://nl.wikipedia.org/wiki/Marvel_Comics#Marvelfilms_en_-series

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s